Det er spesielt små og mellomstore bedrifter som skal få glede av Scout Eiendoms nye digitale rådgiver. Dette markedssegmentet står så og si ubetjent, sier daglig leder Lauritz M. Kittelsen.
Scout Eiendom lanserer i dag «Spacefinder» – en digital rådgiver som skal effektivisere og modernisere kontorsøket for små og mellomstore bedrifter.
Den nye næringsmegleren startet operasjonell drift i august 2024, etter å ha identifisert et betydelig potensial for å gjøre leiemarkedet mer tilgjengelig for små og mellomstore bedrifter. Siden oppstarten har selskapet kartlagt hvordan teknologi kan forenkle kontorsøket og skape en mer sømløs matchmaking i leiemarkedet.
«Lanseringen av Spacefinder markerer selskapets første skritt mot å realisere denne visjonen», heter det i en pressemelding fra selskapet.
– Vi ser at mindre leietakere ofte møter utfordringer i dagens fragmenterte leiemarked. Selskaper er nødt til å navigere i en jungel av ulike alternativer for å finne et egnet kontorlokale. Samtidig oppleves de tradisjonelle meglerhusene som lite tilgjengelige for dette segmentet. Vi mener det er på høy tid å prioritere SMB-segmentet og er derfor stolte av å lansere Spacefinder – en løsning vi tror vil være en viktig bidragsyter i et markedssegment som i dag står så og si ubetjent, sier daglig leder Lauritz M. Kittelsen.
Mer enn bare matchmaking
Spacefinder er en gratis digital rådgiver som bruker avanserte algoritmer og teknologi for å matche leietakeres behov med de mest relevante kontorlokalene i markedet. Spacefinder gir brukeren innsikt i kostnader for det nye kontoret, samtidig som den automatisk rangerer alternativer i en prioritert rekkefølge basert på selskapets behov knyttet til lokalisering, kontraktslengde, layout, arealstørrelse i form av antall ansatte og/eller kvadratmeter med mer.
Videre kan man ifølge Spacefinder enkelt booke visninger og velge flere aktuelle visningstidspunkter etter å ha valgt ut aktuelle objekter.
–Vi ser på vårt nyutviklede verktøy som mer enn bare en «matchmaker». Vi mener det finnes et betydelig potensial for å digitalisere flere steg i de tradisjonelle meglerprosessene. Når det er sagt, er det ikke et mål å erstatte meglerrollen, ettersom bedrifter fortsatt har behov for personlig rådgivning. Vi tror på samspillet mellom det digitale og mennesket. Verktøyet vil effektivisere flere tidkrevende og manuelle prosesser, noe som muliggjør et høyere transaksjonsvolum pr ansatt, sier partner Simen H. Strandos.
En bedre måte å løse kontorbehovet
Styreleder i Scout Eiendom, Andreas Teilman, mener Spacefinder tilbyr markedet en vesentlig bedre måte å løse kontorbehovet på sammenlignet med dagens alternativer, og er positiv til selskapets strategi og vekstmuligheter.
–Selv om vi nå starter med små og mellomstore bedrifter i Norge, mener vi hele leiemarkedet er modent for i større grad å ta i bruk teknologi for å effektivisere dagens manuelle prosesser, som forøvrig er like relevant utenfor Norge, sier Teilman.